Branża ecommerce wydaje się rosnąć w Polsce w takim tempie, że śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że już wkrótce e-handel będzie wiodącą formą sprzedaży w ogóle. Dotyczy to również towarów, które tradycyjnie kupuje się sklepach stacjonarnych takich jak na przykład produkty spożywcze czy odzież, chociaż już w tym drugim przypadku, dzięki możliwości darmowych zwrotów należałoby się zastanowić, czy e-sprzedaż już nie wyprzedziła sprzedaży stacjonarnej.
Rozwój branży sklepów internetowych
W każdym razie tak szybki rozwój branży niesie za sobą wiele korzyści dla całej gospodarki, ale również rodzi wiele problemów nie znanych wcześniej w modelu sprzedaży tradycyjnej.
Właściciele e-sklepów muszą się borykać nie tylko z kłopotami czysto prawnymi, takimi jak niedawno zaostrzona przepisami prawa konieczność ochrony danych osobowych, ale również i z technicznymi.
Rynek wymusza na nich podejmowanie działań takich jak pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach internetowych, dbanie o szybkość witryn itd. Powstaje cała masa problemów, z którą branża wcześniej w ogóle się nie spotkała.
Do tego dochodzi też konieczność właściwie bezustannej optymalizacji kosztów i tak jak w każdym rodzaju działalności gospodarczej, ciągłego szukania oszczędności w taki sposób, żeby nie miało to wpływu na jakość świadczonych usług i zadowolenie klienta.
Koszty związane z biznesem online
Jeśli chodzi o handel internetowy to jednym z większych kosztów jest bez wątpienia konieczność magazynowania towaru i chociaż w porównaniu do handlu stacjonarnego jest to i tak mniejszy wydatek to jednak pochłania on sporą część budżetu takiego przedsięwzięcia.
Żeby go zminimalizować sprzedawcy szukają różnych rozwiązań, a jednym z ciekawszych jest coraz popularniejszy ostatnio zewnętrzny magazyn dla ecommerce. Jest to krótko mówiąc kawałek przestrzeni wynajmowana w większym magazynie i obsługiwana przez jego pracowników.
W ramach obsługi mamy nie tylko możliwość przechowywania towaru, czy jego inwentaryzacji, ale również przeprowadzenia wysyłki czy odebrania zwrotu od klienta. Podobne usługi oferuje nawet taki gigant jak Amazon, chociaż ceny jakie dyktuje są na tyle wysokie, że zniechęcają część sprzedawców korzystających z tego portalu.
Na szczęście także i w Polsce istnieje wiele alternatyw. Coraz częściej można natrafić na oferty firm zajmujących się magazynowaniem i logistyką, dla których nie stanowi problemu przyjmowanie i obsługa nawet niewielkich ilości towaru.
Takie rozwiązanie bywa bardzo często zdecydowanie tańsze niż wynajmowanie własnej powierzchni magazynowej i jej kompleksowa obsługa.