Wybór opon nie musi być trudny

0
387

Temat wyboru odpowiednich opon do naszych samochodów wraca do kierowców jak bumerang, zwłaszcza w sezonie kiedy konieczne jest ich wymienianie. Problem jest właściwie rozwiązany jeśli dysponujemy jeszcze właściwym na dany sezon ogumieniem z poprzednich lat. Wtedy wystarczy tylko umówienie wizyty w zakładzie wulkanizacyjnym, uiszczenie opłaty, poczekanie aż fachowcy zmienią nam opony i wyważą koło. Kłopot z głowy, przynajmniej do następnej zmiany sezonu.

Jak dbać o opony?


Warto pamiętać jednak, żeby co jakiś czas sprawdzać stan opon. To że kupiliście je całkiem niedawno i w waszym mniemaniu wszystko jest w porządku, wcale nie oznacza, że tak jest w istocie. Przynajmniej raz do roku, przed konieczną wymianą sprawdźmy datę ich produkcji (opony nie mogą być starsze niż dziesięć lat, nawet jeśli nie są jeszcze zużyte), głębokość bieżnika i dokładnie je obejrzyjmy.

Przepisy odnośnie opon w aucie


Przepisy w Polsce wymagają, aby minimalna głębokość bieżnika w oponie nie była niższa niż 1,6 mm, ale fachowcy zalecają wymianę na nowe, jeżeli bieżnik osiągnął już 3 mm głębokość. Warto również obejrzeć każdą oponę pod względem ewentualnych pęknięć, wybrzuszeń czy też innych oznak zużycia np. sparciałych elementów. Gumy, na których można zauważyć podobne uszkodzenia będą się już nadawały praktycznie do wyrzucenia. Chodzi przecież nie tylko o wasze bezpieczeństwo, ale także waszych pasażerów i innych użytkowników ruchu.

Dobrej jakości opona jest jednym z podstawowych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo, więc nie warto na tym oszczędzać.


Kolejnym problemem, z jakim mogą borykać się kierowcy podczas wyboru nowych opon to to czy warto inwestować w dwa komplety opon (jedne zimowe, drugie letnie) czy lepiej zaopatrzyć się w opony wielosezonowe.


Oba rozwiązania mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, a decyzję i tak musimy podjąć sami kierując się zdrowym rozsądkiem. Pamiętajcie jednak, że ogumienie wielosezonowe nie jest takie wyłącznie z nazwy. Mieszanka gumy, z jakiej zostały wykonane oraz konstrukcja bieżnika sprawiają, że nadają się one do jazdy w różnych temperaturach i różnych warunkach drogowych. Nie są co prawda tak dobre na zimową pluchę jak wyspecjalizowane do takich warunków opony zimowe, jednak w naszej strefie klimatycznej powinny sobie poradzić bez problemu.


To prawda, że zużywają się szybciej niż komplet dedykowany na daną porę roku. Po pierwsze dlatego, że jeździmy na nich bez przerwy i naturalną rzeczą, że będą miały za sobą więcej kilometrów. Po wtóre mieszanki z jakich są wykonane nadają się zarówno na lato i zimę przez co nie będą tak wytrzymałe jak opony dedykowane na daną porę roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here