Profesjonalnie zarządzana firma transportowa ma wielkie szanse na osiągnięcie wiodącej pozycji na dynamicznie rozwijającym się rynku. Na czym dokładnie polega charakterystyka prężnie funkcjonującej firmy z tej branży? Do podstawowych obowiązków takiego przedsiębiorstwa należy zaliczyć wszystkie czynności, które związane są dostarczaniem przesyłek, transporcie towarów z wyznaczonego miejsca pod wskazany adres.
Sprawdź także: Wybór firmy kurierskiej
Czym zajmuje się firma transportowa?
Firmy działające w tej sferze gospodarki świadczą szeroki zakres usług, poczynając od przewozu, a kończąc na wyładunku dóbr. Mogą one na zlecenie klienta dokonywać przepakowań towaru, przechowywać go w odpowiednim miejscu, czy też brać udział w odprawie celnej.
Firma transportowa działa w oparciu o przepisy prawa przewozowego. Jeśli zajmuje się również pośrednictwem w przewozie rzeczy, zobligowana jest do spełniania wymogów narzucanych przez ustawę o transporcie drogowym. Świadczenie usług z zakresu przewozu rzeczy wymaga też uzyskania stosownej licencji. Licencję wydają pod warunkiem, że firma spełnia kilka warunków.
Wydawanie licencji – zasady
Nie udzielają jej w momencie, gdy w zarządzie firmy znajdują się osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwa karne skarbowe, lub za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu itd. Licencji nie wydają również wtedy, gdy członkowi zarządu wydano prawomocny zakaz wykonywania działalności gospodarczej w zakresie ruchu drogowego. Warunkiem koniecznym do otrzymania licencji jest posiadanie w zarządzie przedsiębiorstwa przynajmniej jednej osoby z certyfikatem kompetencji zawodowych.
Czym jest certyfikat kompetencji zawodowej? To specjalny dokument będący dowodem na to, że dana osoba posiada kwalifikacje zawodowe niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w branży transportu ruchu drogowego. Certyfikat zawodowy tego typu można uzyskać poprzez zdanie egzaminu państwowego. Przystąpienie do takiego egzaminu jest płatne. Jego cena to 800 złotych.
Działalność pośrednictwa przy przewozie rzeczy możemy prowadzić, jeśli przedsiębiorstwo spełnia wymogi finansowe. Musi ono mieć do dyspozycji przynajmniej 50 000 euro, co jest udokumentowane w rocznym sprawozdaniu finansowym.
Wniosek o licencję należy złożyć w starostwie powiatowym. Tam również otrzymasz wszystkie ważne informacje dotyczące formalności.
Do niego obowiązkowo trzeba dołączyć kilka zaświadczeń. Są to:
- certyfikat kompetencji zawodowej
- oświadczenie o spełnieniu wymogu dobrej reputacji
- dowód wniesienia opłaty, dokumenty potwierdzające spełnienie warunków finansowych przedsiębiorstwa.
- wysokość opłaty licencyjnej jest uzależniona od okresu jej ważności.
Kwestie formalne z pewnością nie są najprzyjemniejsze. Firma transportowa rządzi się swoimi prawami, dlatego potrzebna jest duża liczba zgód i licencji. Pamiętaj również, że posiadanie firmy to obowiązek ciągłego sprawdzania aktualizacji prawa. W ciągu kilku dni dane restrykcje mogą powstać bądź zostać zniesione. Dlatego też warto znać się na prawie handlowym, drogowym oraz każdym, które będzie powiązane z naszą branżą.
Czy firma transportowa to dobry biznes?
Zastanawiasz się czy założenie firmy transportowej jest dobrym biznesem? Oczywiście, że tak! Musisz jedynie wymyślić dobry biznes plan. Wszystko od niego zależy. Ważna jest lokalizacja przedsiębiorstwa oraz to, w jakiej kategorii produktów przewożonych będziemy się specjalizować. Może to być żywność, sprzęt technologiczny, transport wielkogabarytowy i wiele innych. Możemy również rozpocząć działalność jako firma kurierska. Jest to obecnie bardzo dobre rozwiązanie. Jednakże aby wybić się wśród wielkich firm kurierskich, to warto wymyślić coś, co szczególnie wyróżni naszą firmę. Przykładowo InPost wprowadził paczko punkty – jest to bardzo innowacyjne rozwiązanie. Z tego pomysłu skorzystało już wiele firm – nie tylko związanych z branżą kurierską. Jeżeli interesuje cię ten temat, to warto zapoznać się z wszystkimi jego aspektami. Branża transportowa nie jest prosta, jednak jeśli dobrze określimy nasz target sprzedażowy oraz grupę docelową, to z pewnością osiągniemy sukces.