W starszych samochodach osobowych funkcję bazy, do której następnie przymocowywane były kolejne elementy zarówno podwozia, jak i nadwozia pełniła po prostu rama. Tak z resztą w przypadku samochodów ciężarowych, sportowych czy specjalnych jest do dziś. Nowoczesne samochody osobowe są jednak produkowane nieco inaczej. Podstawą współczesnej maszyny jest płyta podłogowa, która jednocześnie pełni funkcję ramy, jak i jest integralną częścią nadwozia samonośnego. Ma to swoje zalety. Podstawową jest niższa cena i możliwość większego zautomatyzowania procesu produkcji. Taka budowa jest bowiem bardziej oszczędna, ponieważ niejako jedna część pełni dwie funkcje. Ma to też jednak swoje wady. Dobrze zoptymalizowana pod kątem ceny i zużycia materiałów płyta podłogowa nie zawsze jest tak sztywna, jak byśmy tego chcieli. Ma to wpływ na bezpieczeństwo i stabilność podczas jazdy, dlatego stosuje się specjalne ramy samochodowe, wzmocnienia, które można podzielić na trzy kategorie. Te przeznaczone do samochodów cywilnych i wpływające na bezpieczeństwo, te tworzone z myślą o osobach modyfikujących samochody i nastawione na poprawę właściwości jezdnych oraz te najbardziej profesjonalne, służące do osłonięcia kierowcy w razie poważnego wypadku.
Bezpieczeństwo
W cywilnych samochodach stosuje się specjalne belki i wzmocnienia, których zadaniem jest odpowiednie skierowanie sił podczas wypadku, tak aby samochód zachowywał się zgodnie z przewidzianymi wcześniej strefami zgniotu. Dzięki temu to części podwozia i nadwozia samochodu przejmują na siebie uderzenie, co mocno wpływa na bezpieczeństwo osób znajdujących się wewnątrz.
Tuning
Tunerzy i osoby modyfikujące samochody cywilne montują często specjalne rozpórki, czy wzmocnienia, dzięki którym konstrukcja samochodu staje się bardziej sztywna. Ma to duży wpływ na prowadzenie się samochodu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Maszyna słabiej się przechyla, dzięki czemu koła znajdujące się po wewnętrznej stronie mają lepszy kontakt z podłożem, przez co samochód się lepiej prowadzi i ma lepszą przyczepność.
Rajdy
W rajdach samochodowych, w których wykorzystywane są przerobione, ale seryjne samochody, montuje się w ich wnętrzach specjalne klatki bezpieczeństwa, które otaczają kierowcę i pilota, dzięki czemu w razie wypadku to klatka bezpieczeństwa, a nie przewidziane wcześniej zabezpieczenia chronią osoby znajdujące się w pojedzie.
Materiał zewnętrzny