Trudno sobie wyobrazić nowoczesny transport morski bez kontenerów. Ich pojawienie się w tej branży nie było zresztą przypadkowe. Były one swoistą odpowiedzią na potrzeby rynku, który wymagał usprawnienia i zoptymalizowania warunków przewożenia towarów drogą morską. Nic więc dziwnego, że konstrukcje te jeszcze przez długi czas będą logistycznym „wołem roboczym” w morskim obrocie towarami.
Historia kontenerów
Transport kontenerowy miał swój początek w latach 60. XX wieku, kiedy to znacząco wzrosła liczba towarów przewożonych drogą morską. Okazało się nagle, że ich lawinowo rosnąca ilość wymaga transportu w ściśle określonych warunkach i to przy wzorowej organizacji przestrzeni. To właśnie dzięki nim udało się przyspieszyć i zoptymalizować transport morski najpierw pomiędzy USA a Europą, a następnie na kierunkach do Azji i Afryki. Dziś kontenery tylko pobieżnie przypominają konstrukcje, jakie pojawiły się w logistyce morskiej 60 lat temu. Oczywiście ich kształt i forma jest w zasadzie taka sama (choć podlega normalizacji), aczkolwiek ich zastosowania są dziś znacznie szersze.
Co może kontener?
Możliwości dzisiejszego kontenera są bardzo szerokie. Za jego pomocą może być przewożona np. drobnica, czyli niewielkie dobra, ale też znacznie większe i bardziej kosztowne towary, w tym oczywiście samochody i materiały sypkie. Standardowy kontener to metalowe pudło, w którym przynajmniej pojedyncza płaszczyzna jest otwierana. Nieco bardziej złożone modele posiadają otwierany dach, przypominając w ten sposób… klasyczny wagon węglowy. Jeszcze inne wyposażone są w specjalny system klimatyzacji, dzięki któremu możliwe jest utrzymanie w ich wnętrzu optymalnej wilgotności powietrza, ale też temperatury. Co więcej – w transporcie morskim wyróżnia się też kontenery chłodnicze, a nawet grzewcze.
Kontener a cena
Jednym z podstawowych atutów kontenerów jest ich cena, a konkretnie – cena transportu drogą morską. Typowy kontener pozwala na optymalizację przestrzeni na statku. Oczywiście faktem jest, że rozmiary jednostek należących do flot handlowych stale się zwiększają, ale to właśnie dzięki kontenerom możliwe jest efektywne wykorzystanie ich przestrzeni roboczej, a w zasadzie użytkowej. Co więcej, dzięki kontenerom możliwe jest fizyczne odseparowanie od siebie różnych dóbr, w tym produktów spożywczych. Za ich pomocą można – w warunkach oceanicznych – przewozić dobra, które są np. wrażliwe na działanie wilgoci, w tym oczywiście produkty spożywcze.
Kontenery a transport towarów o wysokiej wartości
Nie wszyscy wiedzą, że transport kontenerowy sprawdza się również w przypadku produktów i towarów o dużej wartości. Mowa tu przede wszystkim o samochodach, czy też szeroko rozumianej elektronice. Dzięki zastosowaniu kontenerów możliwe jest nie tylko ich pełne odizolowanie od warunków zewnętrznych (na oceanie są one bardzo trudne), ale też ustabilizowanie i zabezpieczenie przed przesuwaniem. Poza tym transport kontenerowy ułatwia proces równomiernego obciążenia statku, a co za tym idzie – jest bardziej komfortowy (i tańszy) niż wykorzystanie do tego celu podatnych na turbulencję samolotów. Tak czy inaczej, nowoczesny transport morski nie może obyć się bez kontenerów. Co ciekawe, trend ten przenika również do innych gałęzi gospodarki, w tym do np. transportu kolejowego. Podsumowując, dzięki kontenerom można przewieźć wszystko i to w praktycznie każdych warunkach. Pod tym względem transport oceaniczny i morski znacznie przewyższa logistykę powietrzną.
Partner artykułu: statkiem.pl