Z roku na rok coraz więcej firm dostarcza wytwarzane towary za granicę, nawiązując kontakty handlowe z podmiotami na całym świecie. Proces eksportu i importu wiąże się zawsze z wymogiem organizacji logistyki, a kluczową rolę odgrywa w tym procesie transport międzynarodowy. Dotyczy on przewozów realizowanych z terytorium jednego kraju do drugiego, przy czym punkt końcowy bądź początkowy musi być zlokalizowany poza Unią Europejską.
Kilka odrębnych metod
O transporcie międzynarodowym mówimy wtedy, gdy ładunek jest przewożony np. z Polski do Chin czy z Białorusi do Belgii. W jego ramach wyróżniamy transport lądowy, wodny (inaczej żeglugowy) oraz lotniczy, Ten pierwszy obejmuje zarówno translokację kolejową, jak i drogową (wagony, samochody ciężarowe, busy, ciągniki siodłowe z naczepami). Koncentruje się na dostarczaniu wszelkiego rodzaju towarów — począwszy od jednostkowych, poprzez drobnicowe, a skończywszy na ponadgabarytowych. Drugi z kolei wykorzystuje statki wodne w postaci kontenerowców, tankowców, masowców i chemikaliowców. Stanowi gwarancję sporej oszczędności środków finansowych, a służy przede wszystkim do relokowania wieloelementowych ładunków, w przypadku których ekspresowa realizacja zlecenia jest kwestią drugorzędną. Na koniec pozostał jeszcze transport lotniczy (powietrzny), pozwalający na szybką dostawę produktów z krótką datą ważności (jedzenie, leki itp.).
Główne funkcje i cele
Decydując się na transport międzynarodowy, należy pamiętać o tym, że niektóre towary są objęte całkowitym zakazem przewozu. Mowa tutaj zwłaszcza o materiałach wybuchowych, substancjach trujących i toksycznych, broni i amunicji, drogocennych kamieniach, antykach, dziełach sztuki czy szczątkach ludzkich. Podstawową funkcją omawianego transportu jest oczywiście przemieszczanie gotowych wyrobów z miejsca wytworzenia do miejsca docelowego (warunek rozkwitu gospodarki). Na uwagę zasługuje też rola polityczno-społeczna, oparta na kształtowaniu relacji międzyludzkich i międzypaństwowych. Jeśli natomiast chodzi o cele międzynarodowej relokacji ładunków, to zaliczamy do nich choćby wspieranie rozwoju konkurencyjności, zapobieganie monopolowi w sektorze logistycznym, unowocześnianie przemysłu oraz udoskonalanie węzłów komunikacyjnych.
Więcej o transporcie międzynarodowym znajdziesz na stronie: https://pks-sa.com/oferta/transport-miedzynarodowy.html
Szereg uciążliwych regulacji
Pisząc o transporcie międzynarodowym, nie można z pewnością pominąć występowania mnogości przepisów i formalności niezbędnych do wypełnienia. W pierwszej kolejności przewóz musi być perfekcyjnie dostosowany do specyfiki konkretnego towaru i długości trasy. Ogromne znaczenie ma ponadto zabezpieczenie ładunku przed uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi — w formie fizycznej oraz poprzez wykupienie stosownej polisy. Nie obowiązuje tutaj co prawda stawka VAT, ale każdorazowa wysyłka powinna zostać uwzględniona w formie specjalnego listu. Spedytor jest zobligowany do sporządzenia dokumentacji transportowej i zawarcia z klientem pisemnej umowy. W trakcie realizowania zlecenia kierowca ma obowiązek dysponowania zezwoleniami, formularzem jazdy, zaświadczeniem ZUS A1 i kopią zgłoszenia delegacji.