Prowadząc działalność gospodarczą, niekoniecznie w zakresie sprzedaży wysyłkowej, bardzo często musimy wysłać jakąś przesyłkę w sposób szybki, bezpieczny i przede wszystkim tani. Od tego przecież zależy zadowolenie naszego kontrahenta, nasza renoma i co za tym idzie także i zysk naszego przedsiębiorstwa.
Jakiego zatem przewoźnika wybrać, który nie tylko będzie godny zaufania, ale również będzie nam w stanie zaoferować najlepszą jakość usług za rozsądną cenę?
Odpowiedź na tak postawione pytanie wcale nie jest prosta. Rozwój branży, który nastąpił na przestrzeni ostatnich kilku lat sprawił, że na rynku funkcjonuje całkiem sporo różnego rodzaju przewoźników zajmujących się przewozem towarów. Dawno skończyły się czasu monopolu Poczty Polskiej i chociaż są sytuacje, że to właśnie ten operator będzie najodpowiedniejszy, to jednak częściej warto wybierać innych gigantów oferujących usługi kurierskie.
Firmy kurierskie w Polsce – jakie są?
Największe firmy kurierskie w Polsce, pomijając pocztowy Pocztex, to bez wątpienia działające naszym rynku od jakiegoś czasu DHL, UPS, DPD, GLS, Fedex i Inpost.
Spośród nich najbardziej chyba wyróżnia się InPost, który jest pionierem w zakresie dostarczania paczek do automatów umożliwiających adresatowi odbiór przesyłek właściwie o dowolnej porze. Ta usługa nie ma w tej chwili praktycznie żadnej konkurencji, a całodobowa możliwość odbioru przesyłki tak bardzo przypadła Polakom do gustu, że ten właśnie operator jest najchętniej wybierany przez klientów sklepów internetowych. Przynajmniej przez tych zamieszkujących większe miasta, gdzie zagęszczenie paczkomatów jest na tyle duże, że odbiór towaru na przykład w drodze powrotnej z pracy do domu nie stanowi najmniejszego problemu.
Nieco inaczej sprawa wygląda wśród klientów zamieszkujących mniejsze miejscowości, gdzie palmę pierwszeństwa dzierży Poczta Polska i zaraz za nią pozostałe firmy kurierskie doręczające paczki do domu. Biorąc jednak pod uwagę dynamiczny rozwój w sektorze przesyłek stricte kurierskich (czyli dostarczanych do domu klienta) i działania, jakie podejmuje InPost to ta sytuacja szybko może ulec zmianie.
Osobnym tematem jest obsługa przesyłek o nieco większych gabarytach niż te, które zmieszczą się do paczkomatów. Przecież z usług firm kurierskich korzystają także większe podmioty prowadzące sprzedaż hurtową czy nawet producenci, wysyłający swój towar do hurtowników właśnie. Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, że bardziej opłacalne jest wysłanie partii towaru poprzez kuriera niż wożenie jej własnym transportem.